Ieder schoolbestuur formuleert, in samenspraak met de scho(o)l(en), een eigen definitie van kwaliteit. Het bestuur dient te weten of het onderwijs op de scholen aan de eigen ambities voldoet en dient volgens een vaste kwaliteitscyclus te onderzoeken wat beter kán en wat beter móet.
Er spelen samenwerkingsproblemen binnen de school. Als schoolleider ervaar je dit aan den lijve, je neemt dagelijks de gevolgen ervan waar of het blijkt uit een cultuur- of tevredenheidsonderzoek. Wat te doen? Teambegeleiding biedt dan uitkomst. Rolf Boertien ontwerpt, in overleg met de schoolleider en/of het managementteam, een resultaatgerichte aanpak, die is gebaseerd op ‘uitspreken, bespreken, afspreken en aanspreken’.
Als bestuurder kunt u te maken krijgen met scholen waar “iets speelt”: teamleden onderling, teamleden en directeur, de school en ouders………..
U krijgt er geen vat op en u wilt weten wat er aan de hand is. Om dat in beeld te krijgen is het diagnose-instrument ‘SORES’: ‘School Onderzoeks Rapport Effectief Samenwerken’ ontwikkeld. Dit instrument onderzoekt de school en de mensen die daarin werken vanuit meerdere perspectieven.